zaterdag 16 november 2013

Zelf handpoppen maken

De drukste dagen zijn gelukkig achter de rug! Ik beloofde de kids dan ook om volop tijd voor hen te maken en leuke dingen samen te doen. En dat deden we!

Ik maakte ooit eens twee handpoppen voor een toneeltje en als ik deze poppen boven haal dan is het altijd dolle pret! Het is echt hilarisch om te zien welke dialogen er uit de 'kindermouwen' worden geschud en de meest gekke stemmetjes die er uit de keelgaten worden geperst... We zijn alleen wel met drie kids.. probleempje dus. Er is er dus altijd eentje die zijn beurt moet afwachten!

We maakten dus een handpop bij om getrek en geduw te vermijden en de kinderen mochten mee kiezen wat het ging worden.. Ze kozen een Opa.. 'Want de Oma was zo alleen'.. zo klonk het in koor.. Een Opa dus.. En we hebben ons al kostelijk geamuseerd..





En Oma is niet meer eenzaam..
















En deze 'coolen dude' heet.. Pietertje. Ik weet het, niet zo cool maar ik heb hem niet gekozen!





En als je zin hebt om ook een handpop te maken voor uw kids dan heb ik hieronder een tutorialleke gemaakt. En 't is niet moeilijk..






Benodigdheden:
-Stof naar keuze voor de pop
Ik gebruikte voor Oma vilt en voor Opa fleece
-2 plastic lepeltjes voor de ogen
of één balletje van polystyreen
- voor de neus: balletje polystyreen of stukje isoleerplaat
- beren oogjes
-vilt in zwart, bruin en rood
-lijmpistool
-naaimachine
-leeg brikkarton
-sterke tape
-voor het haar: Wol of ander geschikt materiaal
(gebruik uw fatasie)
-De rest moogt ge kiezen!




teken op je dubbele stof 2 armpjes. Stik op de lijn en knip uit.


Teken het hoofd op dubbele stof. Naargelang de vorm van je pop kan je
de vorm veranderen maar hier heb je een idee.. Let op dat je genoeg ruimte
laat om je hand er door te steken!


Stik het hoofd ook op de lijn en knip uit. Laat de 
mond open.


Geef knipjes in de naad. Let op dat je niet door het stiksel knipt!


Het ziet er nu zo uit..



Keer binnenstebuiten..


Vul de armpjes op met kussen vulling..


Plooi het hoofd op deze manier. Meet de breedte van de mond.


Knip uit de brikverpakking twee halve bogen. De breedte is hetzelfde
als die je net gemeten hebt. Dit gaat de mond worden!


Neem een stevige tape zoals hierboven.


Kleef de twee delen aan elkaar. Let op dat je ruimte tussen beide delen laat
zoals  op de foto!


Draai om en doe hetzelfde op de achterzijde.


Je krijgt nu dit..


Steek de mond in de pop.


Kleef vast met een lijmpistool.





Vul de bovenkant van de pop met kussen vulling. 


Neem 2 lepels


 Breek voorzichtig de stelen eraf en knip bij..


Maak met fleece, vilt, nylonkous of wat je maar voor handen hebt twee oogleden. Kleef op.


 Knip wimpers uit vilt en kleef op.


Knip de beren ogen van hun draad met een kniptang en kleef op. Je kan dit ook helemaal op het einde doen.


Snij een balletje polystyreen in twee..


Bekleed het met stof. Dit wordt de neus.
Je kan ook een andere vorm snijden uit isoleermateriaal.


Kleef op naar keuze..


Kleef in de mond een stuk bruine of zwarte vilt. Knip mooi bij.


Knip een hartvorm uit rode vilt. Kleef in de mond.


Voeg elementen toe als haar, juwelen, pet, etc..


Naai de armen aan het lijf. Met de hand dus..


Indien je wenst kan je een stokje of een stijf ijzerdraadje aan de
arm bevestigen voor nog meer actie..

Trek hem kleren aan en klaar!
Veel plezier!

43 opmerkingen:

  1. amai, heb zo ooit eens een tijger gemaakt voor een stage... dat doe ik nooit meer :)
    respect dus voor deze poppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat oma een opa gevonden heeft...
    Het ziet er nen toffe pee uit!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahahaha, ik dacht ook gelijk 'Booooooeeeeeehhhh'. Like de Muppets ;). Love Waldorf & Statler ;). Heel cool, weer wat op mijn lijstje.........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onwaarschijnlijk dat je dat gewoon maar uit je mouw schudt, echt prachtig ! Logisch dat jouw dochters zo creatief zijn ... Complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, heeeeel cool!
    Weer iets om aan mijn "te naaien" lijst toe te voegen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een toffe handpop ! Rap tutorial noteren en op de veel te lange to-do-lijst zetten ;)
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh zooooo leuk, en zoals je het tutorialt...lijkt het nog vrij simpel (lees: ook voor mij te doen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow!! echt cool en wat leuk dat je helemaal uitlegt hoe ze te maken…

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Precies achter de schermen van de muppetshow! super!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kusje voor mijn zusje !!
    Ik ging weer terug in de tijd toen ik jou funny poppen zag, even was ik weer het kleine Sluijse meisje dat naar sesamstraat aan het kijken was en een brede glimlach verscheen op mijn gelaat.
    Ook poppenkast spelen was een grote bezigheid van me, geen wonder dat ook mijn neefje en nichtjes daar helemaal in opgaan, ik kom een keer naar een voorstelling denk ik. x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Omg!!! Ben ik blij,dat ik eens kwam piepen....ik,ben zot van tantehildepoppen.....maar deze zijn ook geweldig, enik zou er in mijn vierde leerjaar zoveel mee kunnen doen , en dan zet ge nog ne geweldige tuto erbij....ik word volger
    Al dikke merci !
    Nu op zoek naar roze stof !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter zit in het vierde leerjaar en ze is er zot van! Echt goed voor hun verbale creativiteit en stille leerlingen durven meer te praten via zo'n pop!

      Verwijderen
    2. Een jobke voor de volgende vakantie....

      Verwijderen
  12. He dat is nu raar....ik sta al bij de volgers....maar ik krijg nooit nieuwe berichten van uwen blog....raar....en spijtig !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das inderdaad raar! Misschien zit er wat vertraging op of zoiets? Ik ben zelf absoluut geen blogexpert dus ik zou niet weten wat ik eraan kan doen!

      Verwijderen
    2. Soms mankeren er nog.....zeg, ik,zie nu hierboven uw naam...ben jijneen zus van ?

      Verwijderen
    3. Inderdaad.. van Debora AKA Juffrouw toertjes van Toertjes en Pateekes ;)

      Verwijderen
  13. Superleuk! Moet ik zeker nog eens proberen! If I only had time...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erg leuke blog! Het was niet helemaal waar ik naar zocht maar heb het met plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. leuke handpoppen, mooi ideetje voor tijdens mijn vakantie. Zo kan ik met de start van het nieuwe schooljaar alvast leuk beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig!!!!! Ik ben meteen begonnen het ook te proberen! super leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh dit had ik nog niet gezien! Ga ik zeker proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoeveel M stof heb ik nodig hiervoor? En is het een speciale fleece stof?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een superleuke tutorial!! Hierbij de link naar mijn versie :) https://tante-bet.blogspot.com/2019/05/handpop.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben nu ook bezig gaat super goed maak het echt naar mijn zin! Soms nog een klein beetje moeilijke stukken……:

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het word een hele stofboel!!!!!😂

    BeantwoordenVerwijderen