dinsdag 4 april 2017

Een positieve en een negatieve noot over het puber zijn.

Ik hou wel van pubers. Niet van alle aspecten van het 'puber zijn' wel te verstaan, maar ze hebben pit, die pubers. Heerlijk ad rem. Een discussie gaan ze niet uit de weg en ze zijn vaak best wel humoristisch. Hun blik op het leven is vaak nog heerlijk naïef maar soms is hun visie ook verrassend verfrissend. Ik voeg me dan ook graag tussen het best wel grote clubje pubers van onze familie en geniet van hun bijna volwassenheid. Ze vertellen hun puber geheimpjes aan 'tante Naomi' en ik geniet ervan. Onze eigen dochter staat aan de rand van de pubertijd. We kunnen het merken, soms. Bijna dertien gaat ze worden. Ze heeft zich ingeburgerd in de middelbare school en ze voelt zich er goed. Gelukkig.

Wat naaien betreft is een puber wel een lastig iets. Gedaan met schattige jurkjes. Het is gewoon niet schattig meer. Leuke patronen vinden voor pubers is ook best wel een uitdaging. We vonden ons ding wel in het bloesje van République du Chiffon, de mini Suzon. Ik naaide er twee en ze is er content mee. Lang zal ze het vermoedelijk niet kunnen dragen..

Gelukkig is er ook nog het boek van Eva Maria! Dat gaan we ook eens grondig bekijken en zal waarschijnlijk  voor een deeltje een redding worden! 




 De Mini Suzon valt goed op maat, maar is aan de lange kant. Ik korte hem een paar cm is en naaide
een dun elastiek mee in de onderkant. Dat is tegen de slordigheid. Onze jongste dochter past namelijk ook in deze bloesjes, maar een bloesje blijft bij haar niet lang in de rok of broek. Vandaar dus.
Het patroon is ook in het frans, maar de taal van naaisters is redelijk universeel. Ik kon het met mijn basis school frans maken zonder hulp van mijn taalwonder, de man des huizes, in te roepen.

 Ik naaide een gouden paspel tussen de 2 delen en naaide de knopenpat ook dicht. Enkel de
drie bovenste knoopjes werden ook echt knoopsgaten dus. Noem het luiheid.
 Ik noem het makkelijk!





Zotjes hoe ogen van kleur veranderen naargelang het omgevingslicht niet? Hier kijkt ze de groene tuin in en die ogen absorberen gewoon die kleur.. Ze heeft blauwe kijkers hoor, maar dat terzijde..
De tweede versie werd wat meisjesachtiger. Met het mooie weer gaan die beentjes weer bloot en het ding combineert ook leuk met rokjes. Ik had gewoon de perfecte taille elastiek gevonden op een beurs voor bij deze stof voor een bijpassend rokje of een flodderbroek voor een jumpsuit effect.
Het is er alleen nog niet van gekomen dus, nu ja, laat dat inbeeldingsvermogen maar eens werken!
Ik tekende het armsgat ook ietsje groter bij deze versie voor wat langer plezier.




Heb je tips voor een leuk tienerpatroon? Ik ben u zeer dankbaar..


34 opmerkingen:

  1. They are both so pretty and your daughter is stunning!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een knappe dochter, zeg! Die twee bloesjes mogen blij zijn dat ze bij haar terecht gekomen zijn. Op mijn naaitafel ligt momenteel een longsleeve met ruffles. Perfect puberproof. Alle uitleg vind je op de blog van zijkant (en binnenkort ook op die van mij 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat is ze veranderd!! En wat een knappe dame!!
    u kids worden groot jong ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh wat een fotomodel en dan zeker met twee prachtige bloesjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi, dat bloesje! Ik ga zeker eens kijken naar dat patroon, al zal het voor mijn pubers geen "mini" meer kunnen zijn...
    Qua tienerpatronen scoren simpele sweaters hier het best, en jurkjes ook nog wel. Ik naaide deze week een Spin Dress (Madeit Patterns) en die werd hier echt gesmaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is ook een volwassen versie van. Dat gaan uw dochters al wel passen. Ben al eens gaan kijken naar die Madeit patterns. Ik ben benieuwd hoe je tieners er mee staan! Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  6. Echt allebei super mooi! Ik draag mijn volwassen Suzon ook heel graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. These photos and garments are absolutely stunning! And I enjoy your words on adolescents. I feel the same way - so far at least. My oldest is only 12, though.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for the compliment! I think you make stunning pictures too!

      Verwijderen
  8. Die bloesjes, die foto's ❤️ Een waar model, dat is ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die bloesjes zijn super!! Echt mooi. En haar rokje vind ik ook helemaal de max en echt iets voor tienermeiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo mooi!
    Staat hier ook nog op het ellenlange lijstje!
    Oh ja, en hoera voor 'makkelijkheid'! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeer mooie bloesjes. Hier maak ik dezelfde zoektocht. Al houdt Nona nog heel erg van de kinderpatronen. Maar ze past ze niet meer. De trop top is hier een succes (is er in kinder én damesmaten). De kleinste damesmaat moet al passen, binnenkort, denk ik.
    En de kleinste maat in de LMV (maatje 30) moet ook al lukken. Ik vind dit een moeilijke naaiperiode. Ze wil het nog graag, maar het is niet meer evident en een moeilijke zoektocht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips. Ik ga het eens proberen! Onzejongste dochter heeft al dezelfde maat dus het kindenaaien is echt wel voorbij hier.. Jammer maar ook wel een uitdaging! Ook succes voor jou met de tienernaaiseks!

      Verwijderen
  12. Op de blog stokstaartjedoethetzo zoeken moeder en dochter al een tijd naar tienerproof modellen en ze hebben ondertussen al een aardig lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh waauw dat modelletje zou ik zelfs voor mezelf durven maken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh waw,die zwarte versie is zo chique en dat is tegenwoordig zeker tienerproof! De blauwe versie is dan weer lekker zomers! Het moet gezegd,de laatste weken zei ik al meermaals aan de 13-jarige dochter dat ik het naaien voor haar even opschort.ze vindt het allemaal heel mooi wat ik maak, maar dragen is iets anders. Vorig jaar vond ze het nog fijn om niet mee te doen aan 'meutementaliteit' ...
    Nu even in 'Holland' maar na het zien van jouw prachtige dochter heb ik toch de neiging om het toch nog eens te proberen! Mijn vingers kriebelen! Welke maat maakte je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte de grootste maat van de kindervoorstelling. Die gaat tot 12 jaar. Enkel het armgat heb ik wel wat vergroot. Het valt zeker lang genoeg. Haar winkelmaat ligt rond de 164. Soms een kleinere maat en soms een grotere maat naargelang het merk. Lang is het zeker genoeg!

      Verwijderen
    2. Kindermaat bedoel ik! Autocorrectie hé!😊

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Thanks! Zou ik wel eens willen maken!

      Verwijderen
  15. Wat een prachtige meid is jouw dochter! Voor tienernaaisels vind ik dit 100% geslaagd. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier hetzelfde probleem. De oudste is intussen elf en wil geen 'kinderkleren' meer. Jammer genoeg heeft ze met haar 130cm niet altijd keuze uit de coole collecties in de winkel. De jongste dochter heeft het tegenovergestelde probleem. Maatje 140-152, maar voor de pubercollecties is ze nog te jong.
    Stress bij het shoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O, zo knap zeg. Ik zou er zelf ook zo eentje willen eigenlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waaw zeg, ik ben helemaal zot van dat zwarte bloesje. Zo schoon, echt waar. (het blauwe ook hé, maar dat zwarte steekt mijn ogen uit ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ma jongens wat een schoon dochter heb jij! Instant girl crush! En ze staat geweldig met de bloesjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo mooi ! Het boek MoMM gaat ook tot en met tienermaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Superknappe bloesjes seg! Helaas geen tips voor tienerpatronen meer, buiten degene die al vermeld zijn.

    BeantwoordenVerwijderen