maandag 18 december 2017

Een lijst met patroondetails, wat tips én de uitslag van de winnaars van de Grote Give away! hoezee!


Om tegemoet te komen aan de vele vragen over de patroontjes die we gebruikt hebben voor de nieuwe collectie heb ik besloten een lijst te maken met alle details over de gebruikte patronen en hun eventuele aanpassingen én een paar naaitips te delen die u naaileven gemakkelijker gaat maken. 

Wat de tips betreft ben ik natuurlijk geen pro. Rasechte autodidacten zijnde hebben Debora en ikzelve zelf nooit een naaicursus gevolgd, maar alles door trial and error geleerd.

Eerste tip, het wereld wijde web en youtube zijn uw vrienden. Ook een degelijk patroon met uitgebreide (foto)handleiding zijn vaak een naaicursus op zich. Zelf betaal ik met veel plezier voor een partoon waar een dikke handleiding bij zit omdat ik weet dat daar informatie in staat die van onschatbare waarde kan blijken bij een volgend naaiproject. Zo neem ik zelf regelmatig onder andere de handleidingen van Zonen 09 en Mind the Whale ter hand bij andere naaiprojecten omdat ze zeer helder en uitgebreid zijn. 

Het viel me op dat we voor deze collectie niet eens gek veel verschillende patronen hebben gebruikt en ook goed gebruik hebben gemaakt van heel wat gratis moois dat het web te bieden heeft. Een investering doen in een aantal degelijke basispatronen helpt je een heel eind op weg naar een gevarieerde kledingkast. Bovendien zijn ze tijdloos. Wees niet bang om een kleine aanpassing te doen aan een goed basispatroon. Door mouwen en lijfjes te verlengen of te verkorten bekom je met weinig moeite een totaal ander effect. 
Voor meisjes diepen we meestal de hals wat uit met één of 2 cm. Een diepere hals is vrouwelijker en op die manier kan je makkelijk een patroon dat voor jongens is bedoeld veel meisjesachtiger maken. Ook de manier waarop je de boordstof aan je kledingstuk naait kan bepalend zijn voor de look. Vooral onderaan dan. Voor hals en mouwen gaan we meestal voor 75% van de omtrek, maar onderaan kan het net mooi zijn om te boordstof maar een fractie kleiner te maken zodat het model onderaan los blijft zitten. Een bredere strook boordstof aan de mouwen en onderaan kan ook heel mooi zijn bij meisjes. Wil je bovenaan een breder kraag met boordstof, hou er dan wel rekening mee dat je de hals dieper maakt en wel tot 60% van de omtrek mag gaan zodat de hals mooi naar binnen valt. Deze tip geld wel enkel voor goed rekbare boordstoffen

Wil je graag eens met colorblocking aan de slag, verknip dan je patroon in de gewenste vormen. Vergeet zeker niet aan elk verknipt patroondeel terug naadwaarde aan te tekenen of te plakken en zet de delen terug aan elkaar zodat je terug de originele patroondelen bekomt.

Heb je moeite met een rits deftig in te zetten gebruik dan zéker wondertape of naaitape. Je kleeft hiermee moeiteloos je rits tijdelijk vast en hij blijft tijdens het naaien perfect op z'n plaats zitten. Wil je een rits in French Terry zetten, strijk dan eerst naadband op de plaats waar je de rits vast wil stikken. Zo voorkom je vreemde bobbels in je kledingstuk en bespaar je jezelf een pak frustratie.
Gebruik altijd de juiste naald voor jou stof en gebruik ook zeker mooi bijpassend garen. Garen met een te afwijkende kleur gebruiken kan je zelfgemaakte kledingstuk er goedkoop uit doen zien. Ook kleine naaifoutjes zijn dan veel zichtbaarder.

 Wil je een knoopsgat maken of drukknopen plaatsen, strijk dan altijd eerst vlieseline aan de binnenzijde op de plaats waar het knoopsgat moet komen. Rekbare vlieseline voor rekbare stoffen en niet rekbare vlieseline op niet rekbare stoffen. Zelf gebruik ik altijd scheurvlies aan de onderkant wanneer ik een knoopsgat maak. Je naaimachine heeft dan meer grip én het knoopsgat ziet er strakker uit. Ik gebruik scheurvlies ook wanneer ik dicht bij een rand kom waar de naaimachine geen grip dreigt te hebben, bv bij het doorstikken van het hoekje van een kraag. 
Ik gebruik nooit, maar dan ook nooit, een tornmes bij het openen van een knoopsgat. De kans dat je per ongeluk verder schiet, zelfs met het plaatsen van naaldjes is reëel. Ik spreek uit bittere ervaring. Zelf gebruik ik altijd een snijmesje en een snijmat. Hier heb je veel meer controle over.

Strijk al je naden mooi uit met stoom. Je werkstuk ziet er in en mum van tijd veel professioneler uit en je naden worden sterker. Zelf verkies ik alles eerst te naaien met een stretchsteek (voor rekbare stoffen) en nadien te overlocken voor een propere afwerking. Velen gebruiken enkel een vierdraads overlocksteek mij het vernaaien van strechstoffen, maar de ervaring leert me dat er sneller een gat in de naad kan ontstaan op deze manier, zeker bij kinderkleding. Wil je een kledingstuk dat verschillende kids moet overleven, stik dan alle naden nog eens door. Niet kapot te krijgen!

Oké, genoeg tipjes gedeeld. Volgende keer deel ik er misschien nog een paar! Het lijstje is hier te lang aan het worden! :D hieronder kan je de alle linken terugvinden naar de gebruikte patronen en een lijst met foto's van alle voorbeelden met het gebruikte patroon én eventuele aanpassingen die we hebben gedaan.


Gratis patroon, Emma sweater van Emma & Mona
Gratis patroon, Lotta rokje van Emma en Mona
Gratis patroon, Eloïse jurk van Miniemie
Gratis patroon, Babylegging van Emma & Mona

Rocco Sweater , Billie , Theo van Zonen 09 in verschillende maten verkrijgbaar.
Issie top van Sewpony
Midway Bomber Jacket van  Greenstyle Creations van xxs tot 3xl
Mini Hudson Pant van True Bias
Millie dress van Mix it Make it
Marieke jurk van Ikatee
Tinny jurk en Laure jurk van Straight Grain
One to Hug van Mind the Whale

Alle kniekousen komen van bij Kousen en Karton en zijn van het merk Condor.

De lettertypes gebruikt op sommige sweaters zijn gratis te downloaden op
dafont.com  Handig aan deze site is dat je het woord of tekst dat je wil gebruiken 
kan invoeren en alle lettertypes verschijnen dan in jou persoonlijke tekst. Op die manier kan je veel sneller zien of het lettertype bij jou woord of tekst past. Ik gebruik het al jaren en is een echte aanrader!
















Dan is nu het moment aangebroken waar jullie allen op zitten te wachten!
Wie o wie zijn de drie gelukkigen die voor 200€ mogen komen shoppen
in onze webshop?

Jullie deden weer massaal mee, waarvoor dank!!
De random generator hielp me een eerlijk handje om een winnaar te selecteren.
Nummer 218, 88 en 514 waren deze keer de lucky numbers.
Iedereen kreeg een nummer toebedeeld, dubbele commentaren werden eruit gehaald en we
voegden nog een deelname via email toe..

Deze drie ladies zijn de happy winners:



Proficiat dames,
Jullie mogen voor het leuke bedrag van 200€ stofjes komen shoppen!
Stuur me ASAP jullie email adres en ik stuur je de bon zo snel mogelijk op!!

Al die andere lieve dames en occasionele heer, niet getreurd! Vanaf
morgen zijn de stoffen te koop in uw favoriete winkel of webshop!

Let wel op!
We ondervonden heel wat problemen bij het verzenden van de pakketten naar de winkels.
Sommige leveringen werden maar half afgeleverd, andere komen pas morgen in de loop van de dag aan als alles goed gaat. Informeer dus best even bij jou bakstenen winkel of ze er al zijn.
Spreek anders een later moment af of reserveer jou gewenste stof indien mogelijk!

Last but not least:
Dankjewel Eline, lorane, Sem, Maité, Amelie, lexx & Leau  voor de geweldige poseer prestaties!!
Dankjewel Debora voor je prachtige creaties en assistentie bij de fotoshoot!
Jullie verdienen een hele dikke pluim!






40 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blogpost! Zoveel tips en het verveelt nooit. Veel succes met de lancering. Nog een paar uurtjes... yes!! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toffe post. Ik vind het geweldig dat je het lettertype vermeldde. Mijn dochter had al zo'n trui besteld en ik was met aan het afvragen hoe lang ik daar moest naar zoeken. Je bent super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn nog eens een hoop nuttige tips zie! Dank je wel daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waw... dit is echt te gek voor woorden! Proficiat met de ganse garderobe die jullie in deze post zooooo mooi voorstellen, en met de prachtige nieuwe collectie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supertips, wat een service!! (ik had al stiekem aan Debora gevraagd achter het Bomberpatroontje ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk postje! nu knopen doorhakken :)
    nog 1 uur en 20 minuten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw heel erg bedankt voor al deze tips. Hier ga ik vaak naar teruggrijpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ofte: vat eens de kracht van naai-stof-online-creatief-land samen in een blogpost. Mijn brievenbus wacht op de stoffen, mijn hersenen toen aan keurturnen als ik dit allemaal bij elkaar zie, mijn hoedje vliegt af en mijn neus buigt zich tot op de grond. Vetste vuist ter wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit gedacht om een (niet naai) boek te schrijven? Ik koop zeker een exemplaar!! ;)

      Verwijderen
  9. Zo fijn dat jullie dit oplijsten, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend! Dank je wel voor alweer een mooie collectie! Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor de erg uitgebreide informatie! Hartelijke groet, Nicole Geurts

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, ik kan het niet geloven dat ik gewonnen heb. Wat een fantastisch kerstkdootje! Super bedankt! Naar waar moet ik een mailtje sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een fijne post! dank voor alle inspiratie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, zo tof dat je tijd maakte om zoveel met de wereld te delen ;-). x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een superlijstje, maar ik ontbreek er eentje: het roosterkleedje? Ook een rocco met zakken en verlengd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je hebt gelijk! :D Ik zal proberen deze nog toe te voegen wanneer ik een gaatje vindt! Het is inderdaad een raglan model trui (Rocco is perfect) die we hebben verlengd en heel lichtjes bol naar buiten toe aan de zijkant hebben toegevoegd en dan inderdaad zakken in de zijnaad gezet!

      Verwijderen
  16. Net mijn pakje ontvangen van de postbode. Superbedankt nogmaals! Is het aan te raden de French terry eerst even te wassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, best eerst wassen! omdat het percentage katoen hoog is zit er een krimp op. Heel goed strijken met veel stoom kan ook, maar dan heb je nog altijd wel een kleine krimp!

      Verwijderen
  17. Merci voor de vele Zonen 09 verwijzingen Naomi! Zoals ik al zei en toonde: pet af en grote fan hier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we hebben ook veel van uw gerief gebruikt hé! Goed gerief is het halve werk! ;) jij dus ook bedankt!

      Verwijderen
  18. Dankjewel om alles gedetailleerd uit te leggen. Hier kan ik zeker wat mee! Heb ik al gezegd dat ik grote fan van deze collectie ben? 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo, bedankt voor de nuttige tips en de mooie collectie! Nog een klein vraagje ivm. het uitdiepen van de hals met 1 à 2 cm. Doet u dit enkel middenvoor op het voorpand of helemaal rondom?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow! Wat een toffe stoffen en een hele toffe lijst met alle patronen op een rij! Dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen